مشکل ترمزهای ماشین : علل و راه حل ها

چنین مشکل پدال ترمز نرم می تواند به دلایل مختلفی مانند هوا در خط، سوراخ در خطوط ترمز یا کالیپرهای فرسوده رخ دهد. اگر ترمزها اسفنجی می شوند، باید فوراً سیستم ترمز خودرو را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهید زیرا شرایط بالقوه ناایمنی را هنگام رانندگی ایجاد می کند.تعمیر انواع خودروهای کاربراتوری و انژکتوری توسط تکنسین های امدادجان انجام می شود که یکی از سریعترین امداد خودروهای ایران است.

علت ترمزهای اسفنجی چیست؟

دلایل زیادی برای ترمزهای خمیده وجود دارد . بیاموزید که چه چیزی باعث ترمزهای اسفنجی می شود و چگونه می توانیم به حل آن کمک کنیم.

1. نشتی در خطوط ترمز

زنگ زدگی ناشی از نمک و رطوبت جاده می تواند باعث خوردگی ترمز و ایجاد سوراخ هایی شود که باعث نشت مایع داخلی از خط می شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، سطح مایع کاهش می یابد و در نتیجه فشار هیدرولیک از بین می رود. اگر ترمزهای شما نرم هستند، خطوط را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه نشتی که معمولاً منجر به ترمزهای اسفنجی می شود، در اسرع وقت آنها را تعویض کنید . در صورت مشاهده نشتی، باید در اسرع وقت خط ترمز را تعویض کنید.

چه چیزی باعث ترمزهای اسفنجی می شود
علت ترمزهای اسفنجی

 

2.   سطح روغن ترمز

اگر سطح  روغن ترمز کم یا تخلیه شود، می تواند ترمزهای اسفنجی را ایجاد کند . کاپوت ماشین خود را باز کنید و درپوش را از سیلندر اصلی ترمز بردارید. اکنون سطح مایع را بررسی کنید. اگر سطح پایین است، ترمزها را دوباره پر کنید و دوباره چک کنید.

3.  هوا در خط ترمز

این شایع ترین علت ترمز اسفنجی است . برای توقف خودروها، سیستم های ترمز به فشار هیدرولیک توزیع شده یکنواخت بستگی دارد. خطوط ترمز خودرو باید فقط روغن ترمز داشته باشد. با این حال، از آنجا که هوا وارد خطوط می شود، جریان مایع را مختل می کند، که می تواند باعث ترمزهای نرم شود. تخلیه ترمز تنها راه حل برای خلاص شدن از شر آن هوا است.

4.  کالیپرهای ترمز دیسکی خورده شده

درست مانند خطوط ترمز،  کالیپرهای ترمز دیسکی نیز می توانند زنگ زدگی را جمع کرده و خورده شوند. روغن ترمز می تواند از طریق نقاط آسیب دیده نشت کند و باعث کاهش فشار هیدرولیک شود. اگر اخیراً ترمزهای شما نرم شده است، باید کالیپرها را بررسی کنید.

5.  سیلندر چرخ بد

هر مشکلی در سیلندر چرخ باید بسیار اهمیت داده شود زیرا ممکن است نیاز به تعویض برخی از اجزای ترمز داشته باشد. بد بودن سیلندر چرخ یکی دیگر از دلایل نرم شدن پدال ترمز است . زنگ زدگی می تواند آن را خورده و سوراخ هایی برای خروج روغن ترمز ایجاد کند. همانطور که می دانید، از دست دادن روغن ترمز منجر به کاهش فشار هیدرولیک می شود که به نوبه خود باعث ایجاد مشکل ترمز اسفنجی می شود.

6.  تنظیم کفش های ترمز عقب

اگر پمپ کردن پدال ترمز در وسیله نقلیه شما باعث بهبود پدال ترمز شود، کفش های عقب به هنگام سایش تنظیم نمی شوند. کفش ها باید از نظر سایش بررسی شوند و در صورت لزوم تنظیم شوند. باید هر از گاهی از ترمز دستی استفاده کنید. درگیر شدن ترمز دستی منجر به تنظیم خودکار کفشک های ترمز می شود .

7.  لنت ترمز فرسوده

چرخ های جلو و عقب را بردارید تا بررسی کنید که آیا سایش بیش از حد روی لنت ترمز وجود دارد یا خیر. خبر غم انگیز این است که لنت ترمز قطعاتی هستند که مسئولیت کل سیستم ترمز را بر عهده دارند. این به خودرو کمک می کند تا زمانی که ترمز را فشار می دهید فوراً متوقف شود. به همین دلیل، اگر برای ایمنی شما بسیار فرسوده به نظر می رسند، لازم است آنها را تعویض کنید.

نحوه تعمیر ترمزهای اسفنجی
نحوه تعمیر ترمزهای اسفنجی

3 علامت ترمز اسفنجی

چراغ هشدار ترمز روشن است 

هنگامی که چراغ هشدار ترمز روی داشبورد خودروی شما قرار دارد، نشانه ای است که به شما می گوید مشکلی در سیستم ترمز وجود دارد و باید به موقع اقدام کنید. در حالی که ترمزهای اسفنجی می تواند یک مشکل بالقوه برای سیستم ترمز باشد، چراغ هشدار دهنده ترمز یک نشانگر کلی است که نشان می دهد چیزی اشتباه است و نیاز به توجه دارد.

عملکرد ضعیف ترمز

ما فکر می کنیم این واضح ترین علامت زمانی است که ترمزهای ماشین شما اسفنجی است. توقف خودرو به زمان بیشتری نیاز دارد یا برای توقف کامل به مسافت بیشتری نیاز دارد. همچنین ممکن است کاهش قدرت ترمز کلی را تجربه کنید.

محو شدن ترمز

این علامت عجیب به نظر می رسد اما یکی از رایج ترین علائم ترمز اسفنجی نیز می باشد. اگر پدال ترمز پس از ترمز مکرر یا طولانی مدت اسفنجی شود، می تواند نشان دهنده محو شدن ترمز باشد. محو شدن ترمز زمانی اتفاق می افتد که سیستم ترمز بیش از حد گرم می شود و در نتیجه کارایی ترمز کاهش می یابد.

نحوه تعمیر ترمز اسفنجی

اگر با ترمز خمیده مواجه شدید ، توصیه می شود در اسرع وقت خودروی خود را توسط مکانیک بررسی کنید. در مورد دیگر، می‌توانید این نکات را برای برخورد با ترمز اسفنجی تا حد امکان با خیال راحت به کار ببرید.

1.  پدال را پمپ کنید

از آنجایی که کاهش فشار ترمز یا دلایل دیگر باعث می شود ترمز اسفنجی شود، اولین واکنش شما باید این باشد که به سرعت و به طور مداوم پدال ترمز را با پای خود پمپ کنید. حتی اگر نقصی در سیستم ترمز شما وجود داشته باشد ، معمولاً می تواند فشار کافی برای توقف ایمن در کنار جاده ایجاد کند. علاوه بر این، برای اطلاعات بیشتر در مورد ترمزهای نرم و تعمیر و نگهداری و تعمیرات، تمام نکات تعمیر و نگهداری را از کارشناسان ما بررسی کنید .

2.  به دنبال نشتی باشید سپس آن را برطرف کنید

علائم نشت مایع را در ناحیه پشت هر یک از چرخ‌های خودرو بررسی کنید. همچنین، باید زیر کاپوت خود را نگاه کنید تا ببینید سیلندر اصلی شما نشتی دارد یا مرطوب. سپس سیلندر اصلی را بررسی کنید تا ببینید آیا تا خط نشانگر کنار مخزن پر شده است یا خیر. اگر سیال کم است، سعی کنید مقداری اضافه کنید و پدال را پمپ کنید تا فشار را در سیستم به دست آورید. هر گونه نشتی روغن ترمز نشان دهنده مشکلی است که باید وسیله نقلیه خود را برای تعمیر بفرستید.

3.  ترمزهای خود را تخلیه کنید

روش دیگر این است  که ترمزهای خود را تخلیه کنید تا هوای اضافی که ممکن است وارد سیستم شده باشد خارج شود. اگر در حین رانندگی پرشور یا بکسل، ترمزهای خود را بیش از حد گرم کرده اید، مایع می تواند بجوشد و گازی ایجاد کند که باعث می شود پدال شما اسفنجی شود که به دلیل فشرده شدن گاز بر خلاف مایع است. هر یک از کالیپرهای ترمز یا سیلندرهای چرخ درام ترمز شما دارای یک پیچ تخلیه است که به شما امکان می دهد با استفاده از پدال ترمز و روش تخلیه مناسب برای وسیله نقلیه خود، هوا را از خطوط خارج کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
همین حالا تماس فوری بگیرید