علائم خرابی سوپاپ خودرو

علائم خرابی سوپاپ خودرو را بررسی می کنیم تا با خرابی این قطعه به موقع برای رفع مشکل آن ، اقدام کنیم و به تعمیرگاه مراجعه کنیم.

یکی از مشکلاتی که گریبان گیر خودرو می شود ، خرابی سوپاپ است. اگر به سلامت سوپاپ خودروی خود مشکوک هستید ، نیازی نیست حتماً به تعمیرگاه بروید. شما می توانید از خدمات سرویس و تعمیر خودرو در محل که از سوی امداد خودروها ارائه می شود ، بهره ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیرکار خودرو با ما همراه باشید .

سوپاپ خودرو چیست ؟

برای تشخیص علائم خرابی سوپاپ خودرو باید با این قطعه به خوبی آشنا باشیم. نقص سوپاپ موجب اختلال در عملکرد سیستم احتراق می شود. سیستم خودرو همانند دیگر سیستم ها متشکل از بخش های مختلفی است که هماهنگ با یکدیگر کار می کنند.

خودروهای دارای موتورهای احتراقی بدین صورت کار کرده که سوخت در سیلندر می سوزد. پیشرانه نیاز به دریافت اکسیژن از بیرون دارد و دود تولیدی را به سمت بیرون هدایت می کند. گاز ورودی بایستی به میزان لازم متراکم شود تا بعد از انفجار از انرژی حاصل از آن برای حرکت پیستون استفاده شود.

سوپاپ در پروسه احتراق مانند پلی میان این محفظه بسته با محیط بیرون است که در زمان لازم به قطع و وصل ارتباط میان این دو اقدام می کند. سوپاپ در لغت به معنای دریچه می باشد. در واقع سوپاپ ، کنترل کننده ورود و خروج در این بخش است. سوپاپ بر روی سیلندر نصب شده است و وظیفه کنترل ورود هوا به محفظه احتراق و خروج دود از دریچه سیلندر را بر عهده دارد.

بررسی ساختار سوپاپ خودرو

پیش از بررسی علائم خرابی سوپاپ خودرو با ساختمان سوپاپ به خوبی آشنا می شویم. سوپاپ متشکل از چندین قطعه است که نقص هر یک از آنها سبب اختلال در عملکرد آن می شود. سوپاپ ها در چندین نوع وجود داشته که ساختمان هر یک از آنها با یکدیگر تفاوت های اندکی دارند.

خودروهای جدید دارای سوپاپ های پایه دار یا قارچی شکل هستند. این سوپاپ مانند قارچ است. سر سوپاپ به صورت لب کج شکلی است که وجه نام دارد. موقعیت سوپاپ در کف سرسیلندر و یا سیلندر است.

روی ساقه سوپاپ ، یک یا دو فنر قوی وجود دارد که توسط یک نگهدارنده و دو خار بر روی بخش انتهایی سوپاپ فیکس شده است. فنر در فیکس نگه داشتن وجه سوپاپ بر روی نشیمنگاه نقش داشته و مانع از نشتی های احتمالی در زمان تراکم می شود.

علائم خرابی سوپاپ خودرو با توجه به نوع خرابی آن ، متفاوت است. به طور کلی ساختمان سوپاپ شامل سرسوپاپ ، خارنگه دارنده ، ساق سوپاپ ، نشیمنگاه ، مخروطی ، وجه ، انگشتی ، فنر سوپاپ ، گاید سوپاپ و … می باشد.

خرابی هر یک از این اجزاء به نوعی موجب اختلال در عملکرد سوپاپ می شود. زمان بندی سوپاپ بر عهده قطعه ای تحت عنوان میل بادامک است. این قطعه با توجه به فیزیک بادامک های موجود روی خود به تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها می پردازد. زمان باز و بسته شدن سوپاپ کاملاً متناسب با حرکت پیستون می باشد و توسط ارتباط بین میل لنگ و بادامک ، این هماهنگی شکل می گیرد.

بررسی دلایل و علائم خرابی سوپاپ خودرو

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شماره امداد خودرو با ما همراه باشید .

اگر سوپاپ معیوب باشد در زمان باز و بسته شدن دریچه احتراق ، اختلالی بوجود می آورد و موجب کاهش بازدهی موتور می شود. واضح ترین نشانه های خرابی سوپاپ شامل درجا زدن موتور و کار نکردن آن ، افزایش مصرف سوخت ، کهنگی دینامیک خودرو ، کف زدن خروجی گازهای مصرفی از صدا خفه کن و ضعیف کار کردن موتور و … است.

اگر خودروداران با دلایل خرابی سوپاپ آشنا باشند می توانند تا حدودی مانع از خرابی این قطعه شوند. دلایل خرابی سوپاپ شامل بی کیفیت بودن لوازم یدکی ، استفاده از روغن موتور نامناسب و ارزان قیمت ، داغ کردن موتور ، ایجاد شکاف های ریز در مکانیسم سوپاپ ، کارکرد زیاد ماشین در احتراق دیررس و … هستند که موجب خرابی یهویی یا به تدریج سوپاپ می شوند. به همین دلیل توصیه می شود که از قطعات و لوازم یدکی های فابریک استفاده شود.

سوختن اکتان بالا ، کلاک شدن سوپاپ ها ، ساییدگی سوپاپ و … موجب سوختن سوپاپ می شوند. اگر با توجه به علائم خرابی سوپاپ خودرو متوجه سوختگی آن نشدید می توانید برای تشخیص سوختگی با روش های اندازه گیری فشار و یا تصفیه با هوای فشرده اقدام کنید.

سنجش فشار به صورتی است که همواره باید فشرده سازی در سیلندر و در بخشی از سیلندر که رو به کاهش است ، تست شود. اگر حلقه های پیستون کهنه باشند ، بر مقدار فشرده سازی اثر می گذارند. برای از بین بردن این حلقه ها بایستی 5 الی 10 قطره روغن موتور را توسط حفره های شمع به داخل سیلندر ریخته و فشار را مجدداً اندازه گیری کنید.

هوای فشرده شده بایستی توسط پمپ یا کمپرسور به درون حفره های سوراخ شمع برود. اگر سوپاپ معیوب باشد و یا سوخته باشد ، ورودی در کاربراتور هوا به صدا خفه کن ورود می کند.اگر تسمه تایم ها سر وقت عوض نشوند ، سوپاپ و پیستون با یکدیگر تماس پیدا کرده و در چنین شرایطی ، موتور خراب می شود.

دلیل سوختن سوپاپ ماشین

علائم خرابی سوپاپ خودرو با توجه به دلیل خرابی سوپاپ به شکل های مختلفی بروز می کند. صدای جیر جیر سوپاپ ممکن است علل مختلفی داشته باشد. اگر موتور به تنظیم دوره ای سوپاپ نیاز داشته باشد ، صدای بسیار بد سوپاپ معمولاً به علت عدم رسیدگی به مشکل بروز می کند. در صورتیکه موتور دارای تنظیم اتومات فاصله تعیین شده است ، نقص هیدروکمپرس بیانگر سوختن سوپاپ است.

تعویض سوپاپ سوخته خودرو

اگر با مشاهده علائم خرابی سوپاپ خودرو متوجه خرابی یا سوختگی آن شدید ، برای تعویض آن دست به کار نشوید. زیرا شما نمی توانید تعویض این قطعه را به درستی انجام دهید. برای تعویض سوپاپ لازم است بلوک برداشته شده و سوپاپ زیر آن عوض شود. تکنسین های ماهر به خوبی می توانند تعویض سوپاپ را انجام دهند. اگر نیاز باشد بهتر است در این شرایط به تعویض روغن موتور فرسوده ی خودروی خود اقدام کنید تا شاهد عملکرد بهتر خودرو باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تعویض روغن سیار
با ما همراه باشید .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
همین حالا تماس فوری بگیرید