علت خروج بخار روغن از درب روغن

مشاهده بخار که از درب روغن خارج می‌شود، می‌تواند برای هر صاحب خودرویی نگران‌کننده باشد. این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات مختلفی در موتور خودرو باشد، از جمله:

با تماس با شماره های امداد خودرو می توانید از خدمات مکانیکی سیار برخوردار شوید. امدادجان ، تعمیر  خودروی شما را در کوتاهترین زمان انجام می دهد.

تماس با امداد خودرو امدادجان۴۸۲۸۷۴۴۴

علت خروج بخار روغن از درب روغن

1. طراحی موتور:

در برخی از موتورها، به طور طبیعی بخار روغن از درب روغن خارج می‌شود. این امر به دلیل طراحی موتور و نحوه عملکرد سیستم تهویه میل‌لنگ است. در این موتورها، مقداری بخار روغن به عنوان بخشی از فرآیند تهویه از موتور خارج می‌شود. این بخار معمولاً بی‌رنگ یا کمی مایل به آبی است و بوی روغن می‌دهد. اگر مقدار بخار کم باشد و علائم دیگری مشاهده نشود، احتمالاً جای نگرانی نیست.

2. گرفتگی سیستم تهویه میل‌لنگ:

سیستم تهویه میل‌لنگ وظیفه‌ی خارج کردن بخارات روغن و گازهای دمنده از موتور را بر عهده دارد. اگر این سیستم مسدود شود، بخار روغن نمی‌تواند به درستی از موتور خارج شده و از درب روغن بیرون می‌آید. علائم دیگری مانند افزایش فشار میل‌لنگ، نشتی روغن و مشکل در روشن شدن خودرو نیز ممکن است مشاهده شود.

3. ضعیف شدن رینگ پیستون:

رینگ‌های پیستون وظیفه‌ی آب‌بندی بین سیلندر و پیستون را بر عهده دارند و از نشت روغن به محفظه احتراق جلوگیری می‌کنند. اگر رینگ‌های پیستون ضعیف یا فرسوده شوند، روغن می‌تواند به محفظه احتراق نشت کرده و بسوزد. این امر باعث ایجاد بخار روغن می‌شود که از درب روغن خارج می‌شود. علائم دیگری مانند کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف روغن و دود آبی از اگزوز نیز ممکن است مشاهده شود.

4. ساییدگی واشر سرسیلندر:

واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد و از نشت روغن، آب و گاز از محفظه احتراق جلوگیری می‌کند. اگر واشر سرسیلندر ساییده یا آسیب ببیند، می‌تواند باعث نشت روغن به داخل محفظه احتراق شود. این امر باعث ایجاد بخار روغن می‌شود که از درب روغن خارج می‌شود. علائم دیگری مانند کاهش سطح مایع خنک‌کننده، گرم شدن بیش از حد موتور و مخلوط شدن روغن با آب خنک‌کننده نیز ممکن است مشاهده شود.

5. ترک خوردن یا شکستن سرسیلندر:

در موارد شدید، ترک خوردن یا شکستن سرسیلندر می‌تواند باعث نشت روغن به داخل محفظه احتراق شود. این امر باعث ایجاد بخار روغن می‌شود که از درب روغن خارج می‌شود. علائم دیگری مانند کاهش قدرت موتور، گرم شدن بیش از حد موتور و مخلوط شدن روغن با آب خنک‌کننده نیز ممکن است مشاهده شود.

تشخیص علت:

اگر از درب روغن خودروی شما بخار خارج می‌شود، مهم است که علت آن را تشخیص دهید. برای انجام این کار، باید به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. مکانیک می‌تواند با بررسی سطح روغن، فشار میل‌لنگ، وضعیت رینگ‌های پیستون، واشر سرسیلندر و سرسیلندر، علت مشکل را پیدا کند.

راه حل:

راه حل مشکل خروج بخار روغن از درب روغن، به علت آن بستگی دارد. اگر مشکل به دلیل طراحی موتور باشد، نیازی به اقدام خاصی نیست. اگر مشکل ناشی از گرفتگی سیستم تهویه میل‌لنگ باشد، باید این سیستم تمیز یا تعویض شود. اگر رینگ‌های پیستون ضعیف یا فرسوده شده باشند، باید تعویض شوند. اگر واشر سرسیلندر ساییده یا آسیب دیده باشد، باید تعویض شود. اگر سرسیلندر ترک خورده یا شکسته باشد، باید تعویض شود.

پیشگیری:

برای جلوگیری از خروج بخار روغن از درب روغن، باید به طور مرتب سطح روغن خودروی خود را بررسی کنید و از روغن موتور مناسب استفاده کنید. همچنین باید به طور مرتب خودروی خود را سرویس کنید تا از سلامت موتور و سیستم‌های آن اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم:

  • اگر از درب روغن خودروی شما بخار خارج می‌شود، هرگز درب روغن را در حالی که موتور روشن است باز نکنید. این کار می‌تواند باعث شود بخار داغ روغن به صورت شما پاشیده شود و منجر به سوختگی شود.
  • اگر سطح روغن خودروی شما کم است، قبل از رانندگی باید به آن روغن اضافه کنید.
  • اگر مشاهده کردید که از درب روغن خودروی شما بخار زیاد خارج می‌شود، باید در اسرع وقت به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
همین حالا تماس فوری بگیرید