ممکن است مواقع زیادی پیش بیاید که همزمان کلاچ را فشار داده و ترمز را فشار دهید. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی این کار را می کنید چه اتفاقی می افتد؟ حالا زمانش فرا رسیده! هنگام استفاده همزمان از ترمز و کلاچ باید از واکنش خودروی خود آگاه باشید .

با تماس با شماره های امداد خودرو می توانید از خدمات مکانیکی سیار برخوردار شوید. امدادجان ، تعمیر  خودروی شما را در کوتاهترین زمان انجام می دهد.

تماس با امداد خودرو امدادجان۴۸۲۸۷۴۴۴

وقتی از ترمز و کلاچ به طور همزمان استفاده می کنید چه اتفاقی می افتد؟

نتایج زمانی که از ترمز و کلاچ به طور همزمان استفاده می کنید

زمان از این واقعیت مشهود است که از ترمز و کلاچ در هماهنگ سازی استفاده شده است. وقتی ترمز می‌گیرید و دنده را به‌درستی پایین می‌آورید، همه چیز می‌تواند به نفع شما باشد. از سوی دیگر، اگر این کار را به روش اشتباه انجام دهید، ممکن است اوضاع بدتر شود.

برای مشاهده جزئیات هر دو روی سکه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

1. راه اشتباه

هنگامی که ترمز را همزمان با کلاچ فشار دهید ، باعث توقف سریع خودرو شما می شود. این امر زمانی ضروری است که نیاز به توقف فوری خودرو باشد. به عنوان مثال، اگر یک انسان یا یک حیوان ولگرد ناگهان جلوی شما ظاهر شود. شما باید فورا ماشین را متوقف کنید. در چنین مواقعی باید از استراحت و کلاچ همزمان استفاده کنید.

نیاز به استفاده از استراحت و کلاچ به طور همزمان

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که فشار دادن بریک با کلاچ اصلا برای ماشین شما مناسب نیست. ترکیب کلاچ و ترمز می تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت، توقف حرکت و اتلاف نیرو شود. یکی دیگر از معایب کاهش کیفیت ترمز است. ترمزها نیز به نوبه خود به راحتی فرسوده می شوند و در نتیجه در هنگام رانندگی خطر بیشتری برای ایمنی شما ایجاد می کنند.

2. راه درست

اگر یک راننده تازه کار هستید، هنگام توقف باید ترمز و کلاچ را روی هم فشار دهید. باید بدانید که این کار ایده آلی نیست. هنگامی که می خواهید سرعت خود را در یک تقاطع نزدیک کاهش دهید یا به طور کلی متوقف کنید، باید یک رویکرد قطعی دنبال کنید.

مرحله درست این است که ابتدا ترمز کنید و سپس کلاچ را فشار دهید . به عنوان مثال، اگر می خواهید سرعت خود را کاهش دهید، ترمز را به آرامی فشار دهید تا به سرعت کمتری برسید. بعد، می توانید کلاچ را فشار دهید. این می تواند به شما در توقف های کوچک در سیگنال های نزدیک کمک کند. متناوبا، زمانی که می خواهید توقف کامل داشته باشید. همین رویکرد را با فشار دادن ترمز و سپس کلاچ دنبال کنید.

با انجام این کار، ترمز و عمر کلاچ را افزایش داده و در مصرف سوخت صرفه جویی می کنید. برای آشنایی بیشتر با نکاتی که به افزایش عمر کلاچ و ترمز کمک می کند، به نکات نگهداری مراجعه کنید.

چگونه از ترمز و کلاچ همزمان به درستی استفاده کنیم؟

استفاده همزمان از پدال ترمز و کلاچ در خودرو معمولاً در هنگام رانندگی معمولی ضروری نیست یا توصیه نمی شود. با این حال، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که لازم باشد هر دو پدال را به طور همزمان فشار دهید، مانند توقف های اضطراری یا در تکنیک های خاص رانندگی. در اینجا یک راهنمای کلی در مورد نحوه استفاده صحیح از پدال های ترمز و کلاچ با هم آورده شده است:

هدف هر پدال را درک کنید

  • پدال ترمز: پدال ترمز برای کاهش یا توقف خودرو با ترمز کردن استفاده می شود.
  • پدال کلاچ: پدال کلاچ برای درگیر کردن یا جدا کردن نیروی موتور از چرخ ها استفاده می شود و به شما امکان تعویض دنده را می دهد.

توقف های اضطراری

در مواقع اضطراری که لازم است خودرو را در اسرع وقت متوقف کنید، ممکن است لازم باشد هر دو پدال ترمز و کلاچ را به طور همزمان فشار دهید.

پدال کلاچ را به طور کامل روی زمین فشار دهید تا نیروی موتور از چرخ ها جدا شود و از خاموش شدن موتور جلوگیری شود.

به پدال ترمز فشار قوی و پیشرونده ای وارد کنید تا خودرو را در اسرع وقت متوقف کنید.

تکنیک های خاص رانندگی

در برخی از تکنیک های رانندگی پیشرفته، مانند جابجایی دنده پاشنه و پا، ممکن است لازم باشد از پدال های ترمز و کلاچ به طور همزمان استفاده کنید.

کاهش دنده پاشنه و پنجه تکنیکی است که هنگام تعویض دنده پایین تر هنگام ترمز، معمولاً در رانندگی پرفورمنس یا هنگام رانندگی با روحیه استفاده می شود.

این تکنیک شامل استفاده از سمت راست پای خود برای ترمز کردن و از سمت راست پای خود یا کنار پای دیگر خود برای زدن گاز در زمانی که کلاچ فشار داده شده است، می باشد.

این تکنیک نیاز به تمرین و هماهنگی دارد و معمولاً توسط رانندگان با تجربه استفاده می شود.

نتیجه

شما تا به حال می دانید چه اتفاقی می افتد زمانی که از ترمز و کلاچ به طور همزمان استفاده می کنید . همیشه ابتدا ترمز و سپس کلاچ را فشار دهید تا از سایش احتمالی جلوگیری شود. پیشگیری همیشه بهتر از درمان و تضمین ایمنی شماست. رانندگی صحیح ماشین ضروری است.