تعویض فیوز ماشین و نکات ایمنی آن

تعویض فیوز ماشین ، کار دشواری نیست و به سادگی توسط خودتان قابل انجام است. نکات انجام این کار را بررسی می کنیم.

اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم به شما کمک کرده تا بتوانید تعویض این قطعه کوچک و حساس خودرو را خودتان انجام دهید. در صورتی که نیازمند خدمات سرویس ، عیب یابی و تعمیر خودرو بودید و شرایط رفتن به مکانیکی را نداشتید ، با امدادجان ( امدادخودرو ) تماس حاصل کنید. این مجموعه می تواند خدمات تعمیراتی را در محل ارائه دهد.

البته این مجموعه ارائه دهنده خدمات دیگری مانند سوخت رسانی سیار ، تعویض باتری در محل ، حمل خودرو ، تعویض روغن خودرو در محل و … است که هر یک در مواقعی به کار خودروداران خواهد آمد.

پرسنل مجرب ما در کمترین زمان کنار شما خواهد بود
تعمیرات همراه با گارانتی
همین حالا تماس بگیرید….

اهمیت فیوز خودرو

پیش از بررسی مراحل تعویض فیوز ماشین ، با آن بیشتر آشنا می شویم. ممکن است علت از کار افتادن مدارات خودرو ، سوختن فیوز باشد. فیوز ، قطعه ای است که در مقابل شورت های الکتریکی و اختلالات دیگر مقابله نموده و مانع از ایجاد جریان های اضافی می شود.

هنگامی که یک اتصال کوتاه در بخشی از سیستم الکتریکی ماشین ایجاد شود ، فیوز سریعاً می سوزد. در واقع فیوز در اینجا برای محافظت از خودروی شما در مقابل صدمات بیشتر به بخش مدارها و قطعات الکتریکی آن ، به خوبی ایفای نقش کرده است و خود منفجر شده است اما دیگر قطعات را نجات داده است.

آیا فیوز قابل تعمیر است ؟

تعویض فیوز ماشین ، تنها اقدامی است که در زمان خرابی آن می توان انجام داد. زیرا فیوزهای خودرو در زمان خرابی معمولاً منفجر می شوند و برای حل مشکل ، چاره ای به جز تعویض فیوز نیست. فیوزهای خودرو بایستی هر از گاهی چک شوند تا به محض خرابی ، تعویض شوند. البته سوختن فیوز نشانه هایی دارد.

نشانه های سوختن فیوز شامل شکستگی فیوز ، ذوب شدن نوارهای فلزی داخل فیوز ، خرابی دینام ، نصب باتری به صورت غیراصول ، توقف برق رسانی و … می باشند. ممکن است بروز این مشکلات ناشی از سوختن فیوز باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیرکار خودرو با ما همراه باشید .

بررسی ساختار فیوز خودرو

بد نیست که پیش از بررسی نحوه تعویض فیوز ماشین ، با ساختار آن آشنا شویم. فیوزهای تیغه ای برای خودروهای جدید و پیشرفته مورداستفاده قرار می گیرند. فیوزهای تیغه ای از دو تیغه فلزی برخوردار هستند که برای نصب در محفظه فیوز درنظر گرفته شده اند.

بخش آخری فیوزها ، یک المانی میان آنهاست که توسط پلاستیک کاور شده است. هر فیوز تیغه ای بر اساس میزان آمپر قابل تحمل ، از یک کد رنگی برخوردار است. جهت اتصال تیغه های آن بایستی از ماده ماندگاری کمک گرفت تا طول عمر آن بیشتر شود. فیوزهای خودرو با استفاده از فلزاتی از قبیل آلومینیوم ، نقره ، مس و … ساخته می شوند.

مراحل تعویض فیوز ماشین

اگر در مکانی با مشکل سوختن فیوز خودرو مواجه می شوید که نه فیوزی به همراه دارید و نه به خدمات دهنده ای دسترسی دارید با امداد خودرو تماس بگیرید تا سریعاً در محل حاضر شده و فیوز سوخته خودروی شما را تعویض کند. تعویض این قطعه در دو مرحله انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شماره امداد خودرو با ما همراه باشید .

مرحله اول:

از سوختن فیوز اطمینان حاصل شود. اگر فیوز سوخته باشد ، اتفاقاتی رخ می دهد. به طور مثال شیشه ها بالا و پایین نمی شوند و یا اینکه چراغ های داشبود ناگهان خاموش می شوند. با دیدن نشانه ها به سراغ فیوزها رفته و آنها را چک کنید. پنل فیوز که معمولاً در داشبورد سمت راننده و زیر فرمان است ، را پیدا کرده و پوشش آن را بردارید. تعدادی فیوز با رنگ های گوناگون متصل به برق هستند که هر یک نشان دهنده عددی هستند. در پشت پنل فیوز ، نموداری حک شده است که بیانگر این است که چه فیوزی مختص چه قطعه ای است.

پیش از برداشتن فیوزها به منظور تعویض فیوز ماشین ، آنها را تست کنید. پس از یافتن پنل فیوز و برداشتن درپوش ، فیوز کش را بیابید. برای تست فیوزها نیازمند اهم متر یا مولتی متر هستید. فیوزهای مشکوک را یک به یک تست نموده تا فیوز سوخته را پیدا کنید. برای اینکه فیوزها را بدون جدا کردن تست کنید ، دو پروپ چراغ چک یا مولتی متر را برای لمس دو زبانه فلزی کوچک موجود در بالای فیوز قرار دهید. اگر فیوزها دارای پیوستگی باشند ، چراغ چک روشن می شود و یا مقاومت 0 یا 0.001 را نشان می دهند. در این حالت ، فیوز درست است. توسط فیوزکش که در پنل وجود دارد ، فیوزها را جدا کنید. در صورتی که فیوز خراب است ، آنها را عوض کنید.

مرحله دوم تعویض فیوز ماشین :

برای عوض کردن فیوز ، باید فیوزی را انتخاب کنید که آمپر آن دقیقاً یکسان با فیوز معیوب باشد. برای این کار از نمودار پنل فیوز کمک بگیرید تا آمپراژ درست فیوز جدید را پیدا کنید. پس از یافتن فیوز مناسب ، به آهستگی آن را در شکاف بگذارید. اطمینان حاصل کنید که فیوز به درستی جا رفته است و سپس پنل فیوز را مجدد در جای خود بگذارید. در نهایت ، مدارات را بررسی کنید و پس از انجام این کارها ، سیستم جرقه را بچرخانید.

در نهایت بررسی نموده که مدارات به درستی کار می کنند و یا خیر. در صورتی که به خوبی کار کردند یعنی مشکل موقتی سبب سوختن فیوز شده است و نیاز به بررسی علل وقوع این رخداد نیست و کار به پایان رسیده است. اما اگر مدارات به درستی کار نمی کنند ، حتماً بایستی یک مکانیک این مشکل را بررسی کند.

مهمترین علل سوختن فیوز ماشین

تعویض فیوز ماشین باید به دقت انجام شود. دلایل مختلفی موجب سوختن فیوز می شوند که مهمترین آنها شامل بی کیفیت بودن فیوز ، باتری به باتری کردن غیراصولی خودرو ، اتصال مستقیم وسایل الکترونیکی خارجی به سیستم برق خودرو ، خرابی دینام ، اتصالی سیستم برق ، وارد شدن فشار بیش از اندازه به سیستم برق خودرو و … می باشد.

عیب یابی و تشخیص فوری سوختن فیوز از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که در افزایش طول عمر سیستم برق تأثیرگذار است. بنابراین به این مسئله مهم توجه داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
همین حالا تماس فوری بگیرید