همه چیز درباره دیاگ زدن خودرو

دیاگ زدن خودرو ، یکی از خدماتی است که توسط امدادخودروها در محل ارائه می شود. با این خدمات می توان نواقص خودرو را شناسایی کرد.

عیب یابی درست خودرو منجر به رفع اصولی مشکلات آن می شود. مکانیک های آماتور به دلیل تجربه و تخصص پایین نمی توانند علت بروز مشکلات را به درستی تشخیص دهند. به همین دلیل بی جهت قطعات خودرو را دستکاری کرده و کاری از پیش نمی برند.

اما مکانیک های مجرب و ماهری مانند مکانیک های امداد خودروی امدادجان ، در کوتاهترین زمان می توانند نواقص فنی خودرو را شناسایی کرده و اقدامات مناسب برای تعمیر آنها را انجام دهند. دیاگ ، با هدف تشخیص نواقص فنی خودرو انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیرکار خودرو با ما همراه باشید .

دیاگ ماشین چیست ؟

دیاگ زدن خودرو ، یکی از خدمات امدادجان می باشد. دیاگ ، فرآیند خطایابی ماشین است. دستگاهی که بدین منظور استفاده می شود ، می تواند نواقص جزئی و کلی خودرو را تشخیص دهد. این دستگاه ها به صورت کدخوان بوده و در دو نوع اسکنرهای حرفه ای و دستگاه های ساده می باشند.

این دستگاه برای تشخیص ایرادات بایستی به درگاهی به اسم او بی دی وصل باشد. محل این درگاه ، زیر کاپوت و یا زیر داشبورد می باشد. پس از اتصال دستگاه دیاگ به این درگاه ها ، خواندن کدهای ای سی یو خودرو آغاز می شود و اطلاعات دریافتی توسط وای فای یا بلوتوث به سیستم انتقال پیدا می کند. سیستم باید دارای برنامه خاصی باشد تا بتواند کدها را به درستی بخواند.

ایرادات شناسایی شده با دستگاه دیاگ

دیاگ زدن خودرو ، اقدام مناسبی برای تشخیص برخی از ایرادات فنی خودرو است. کلیه ایرادات موجود در سیستم برق ، سنسور ، گیربکس و … توسط این دستگاه شناسایی می شوند. از آنجایی که ماشین های جدید از مدارات و سنسورها و آپشن های برقی بیشتری برخوردار هستند ، تعداد ایرادات تشخیص داده شده آنها توسط دیاگ بیشتر است. اسکنرهای جدید در تشخیص ایرادات خودرو بسیار حرفه ای عمل کرده و سریعاً کدها را می خوانند.

گاهی خودرو دچار خطاهایی می شود که صرفاً با حذف آنها می توان مشکل خودرو را حل کرد و هرگز به تعمیر و تعویض قطعه ای اقدام نکرد. اگر قصد خرید خودروهای کارکرده را دارید ، توسط دیاگ ماشین می توانید بسیاری از ایرادات آن را شناسایی نموده و سپس درباره خرید آن خودرو تصمیم گیری کنید.

کارشناسان موارد زیر را با دیاگ زدن خودرو تشخیص می دهند :

کارشناسانی که خودرو را کارشناسی می کنند از سرعت خودرو ، وضعیت ترموستات ورودی کولر ، سرعت فن موتور ، میزان دور موتور ، گشتاور موتور ، استپر موتور ، میزان درجه حرارت موتور ، میزان ولتاژ باتری ، فشار و درجه حرارت هوای ورود به منیفولد ، ولتاژ و زاویه دریچه کولر ، ولتاژ سنسورها ، درصد شیر برقی کنیستر ، تایم شارژ کولر ، وضعیت جعبه دنده و …  می توانند باخبر شوند.

با دیاگ می توان ایراداتی را شناسایی کرد که تشخیص آنها بدون دستکاری قطعات خودرو ، غیرممکن است. بنابراین تشخیص ایرادات توسط دیاگ ، مزایای زیادی دارد و کار خودروداران و ایضاً مکانیک ها را راحت می کند.

پارامترهای اثرگذار در دیاگ زدن خودرو

به منظور استفاده از دیاگ باید به برخی از پارامترها یا المان ها توجه داشت. توجه به این پارامترها کمک زیادی در رفع اصولی مشکلات خودرو می کند. بدین منظور باید به پارامترهایی مانند دور موتور ، ولتاژ باتری ، زاویه دریچه گاز ، درجه حرارت آب موتور ، ولتاژ سنسور اکسیژن ، استپر موتور ، زمان پاشش انژکتور ، فشار و دمای هوای ورود به مانیفولد ، زمان شارژ کویل ها ، ادونس جرقه سیلندر و … توجه داشت. به این مسئله توجه داشته باشید که هر یک از این پارامترها بایستی به تنهایی چک شوند.

مزایای بهره مندی از دستگاه دیاگ

دیاگ زدن خودرو دارای مزایای بسیار زیادی است. با این دستگاه ، عیب یابی خودرو بسیار آسان می شود و در وقت و هزینه شما به شدت صرفه جویی می شود. قبل از پیدایش دستگاه دیاگ ، خودروداران یا مکانیک ها زمان زیادی را برای شناسایی ایرادات خودرو سپری می کنند.

گاهی نیاز بود تمامی قطعات خودرو باز شوند و هر یک از آنها منحصراً مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان ایرادات را شناسایی کرد. اما دیاگ ، کار را بسیار آسان کرده است. با دیاگ بزرگترین ایرادات ماشین را می توان در عرض چندین دقیقه شناسایی و رفع کرد.

دیاگ برای کدامیک از ماشین ها قابل استفاده است ؟

دیاگ زدن خودرو برای خودروهایی انجام می شود که دارای ای سی یو یا کامپیوتر هوشمند باشند. اغلب خودروهای جدید ، دارای این قطعه هستند. بنابراین دیاگ را می توان برای تمامی ماشین ها انجام داد. داشتن ای سی یو برای خودرو به اندازه ای مهم است که برخی از خودروسازی ها برای خودروی تولیدی خود ، چندین ای سی یو کار می گذارند.

ای سی یو ( ECU ) یا کامپیوتر مرکزی هوشمند ، تراشه ای است که به صورت پیوسته به بررسی وضعیت خودرو می پردازد. این قطعه می تواند بسیاری از نواقص مکانیکی و برقی را خودرو را شناسایی کند.

هزینه دیاگ زدن خودرو چقدر است ؟

خرید دستگاه دیاگ که هزینه نسبتاً زیادی دارد اما برخی از خودروداران تمایل دارند که این دستگاه را خریداری کنند. اما لزومی به داشتن این دستگاه ها نیست. شما هر زمان که متوجه خرابی خودروی خود شدید می توانید به مکانیکی مراجعه نموده و یا مکانیک های سیار امدادجان را بالای سر خودروی خود بیاورید.

برخی از مکانیکی ها ، دیاگ را به صورت رایگان انجام می دهند. توصیه ما این است که به هزینه کار فکر نکنید و برای این کار به تعمیرگاهی مراجعه کنید که به خوبی این کار را برای شما انجام دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شماره امداد خودرو با ما همراه باشید .

کلام آخر

دیاگ زدن خودرو بهتر است با دستگاه های پیشرفته انجام شود. دستگاه هایی که کیفیت لازم را ندارند و آپشن های زیادی ندارند ، در تشخیص برخی از ایرادات ناتوان هستند. این کار ، در چندین مرحله انجام می شود. این دستگاه ها به صورت اتوماتیک به خواندن اطلاعات کامپیوتر ماشین پرداخته و بعد از دریافت داده ها به شناسایی ایراد خودرو می پردازند. هر فردی نمی تواند متوجه شود که کد نمایش داده شده توسط دستگاه مربوط به چه ایرادی است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
همین حالا تماس فوری بگیرید